Wednesday 5 October 2011

Asal Usul Org Melayu

Mengikut pendapat beberapa ahli sejarah, org melayu ini asalnya dari Yunnan. Mereka datang ramai-ramai menyusur di pinggir pantai Semenanjung Tanah Melayu, pulau Sumatera dan pulau-pulau sekelilingnya (Pulau Jawa, Kalimantan, Sulawesi dan lain-lain) dengan menggunakan perahu dan rakit. Mereka kemudian berpecah menuju tujuan masing-masing dengan berjalan kaki, menaiki gajah ataupun kuda.

Kumpulan pertama yang berhijrah di Tanah Melayu dinamakan oleh ahli sejarah Melayu Tua atau Proto-Malays. Ini adalah pada zaman Neolitik. Kemudian selang 2000 tahun kemudian ( 300 sebelum Masehi) masuk lagi satu kumpulan dari Indo-China ke Tanah melayu. Mereka ini dinamakan Melayu Jati atau Melayu-muda atau Deutero-Malays. Mereka ini banyak menetap di persisiran pantai.

Kesimpulannya, suku kaum melayu yaitu Proto-Malays dan Deutero-Malays telah membentuk rumpun-bangsa Melayu. Mereka ini bertaburan di kepulauan Asia tenggara sekarang terdiri dari Malaysia, Singapura, Indonesia, Brunei dan Filiphina.
(sebab tue la muke kite same)

Ouwh... kenapa kulit kita ada yg gelap ada yang cerah? knp hidung kita ada yg penyek ade yang mancung?
ok ini sbb selepas datang bangsa asing seperti India, Parsi, Arab, China dan Burna. Banyak la org melayu kawin dengan bangsa asing nie. So it explain everythin.

1 comment:

  1. Slaam might u like to follow my blog?
    http://fatimazaahn.blogspot.com/

    ReplyDelete